قربان جلوه گاه تسلیم ابراهیمیان برای قربانی کردن ابراهیم نفس خویش....
مژده بادا به مسلمان که قربان آمد
شادی و عشق دوباره به سامان آمد [1]
از بزرگترین اعیاد مسلمین «عید قربان» است؛ عید قربانی کردن تعلقات دنیوی برای متصل شدن به نهایت حق و حقیقت.
به واقع« قربان» فصل دل انگیز ذبح عزیزان در محضر عزیز مطلق «پروردگار» سبحان است.
فدا کردن فرزند و پاره تن آدمی در راه رضای خدا، امتحانی الهی برای حضرت ابراهیم علیه السلام بود که عید قربان آیینه تمام نمای آن گذشت است.
تکبیرات منی در روز عید قربان
زیارت امام حسین در عید فطر و قربان
امیر المومنین امام علی علیه السلام فرمودند: شنیدم رسول خدا صلی الله علیه وآله روز عید قربان، خطبه میخواند و میفرمود :
امروز ، روز «ثجّ» و«عجّ» است . «ثجّ» ، خون قربانی هاست كه میریزید. پس نیّت هركس صادق باشد، اولین قطره خونِ قربانی او كفّاره همه گناهان اوست.
و «عجّ»، دعاست. پس به درگاه خداوند دعا كنید، قسم به آن كه جان محمّد صلی الله علیه وآله در دست اوست، از اینجا هیچ كس بر نمی گردد، مگر آمرزیده شود، جز كسی كه گناه كبیره انجام داده و بر آن اصرار ورزد و در دل خود، تصمیم بر ترک آن ندارد.[2]
نماز حاجت در شب جمعه و شب عید قربان
دعای ندبه
«قربانی» کردن، وسیله قرب و نزدیکی به خدا و عید قربان روز تقرّب به پیشگاه معبود است جایی که اراده الهی براتی میشود برای رهایی از زنجیرها و وابستگیهای دنیوی…
براستی که عید قربان جلوه گاه تعبّد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است برای ذبح و قربانی کردن اسماعیلشان در پیشگاه آفریدگار سراسر نور.
واژه «عید» در لغت به معنی «بازگشتن» است و دراصطلاح، به معنی بازگشت به سوی خداوند سبحان؛ پس شایسته است که در این عید بزرگ، با عبادت و راز و نیاز، غبار گناهان گذشته را از صفحه دل بزداییم و خود را برای تقرب و بهرهمندی بیشتر از فیوضات و نگاه کریمانه خداوند در این روز آماده کنیم.
این عید فداکاری و ایثار به نوعی تداعیگر زیباترین نمونه تعبّد انسان در برابر خداوند متعال است که در آن اخلاص، عشق و ایثار به زیبایی تصویرگری شده…
امید که در این روز ، اسماعیل های نفس خود را برای رضای نهایت عشق الهی ذبح نماییم..
..